فرصة سعيدة

الأربعاء، يونيو ١٣، ٢٠٠٧

الغم النبيل



كتب الشاعر ابن الناس علي سلامة كلامه الرائع التالي بعنوان البطانية ، لن أتكلم عن علي سلامة لكن أقول ما يراودني حينما أقرا شعره .. فدائما كنت أغار من أجيال قديمة كانت تباهي بمجايلتها لنجم وجاهين وحداد والأبنودي وبيرم، غيرتي تتبدد حين أشعر بالفخر أنني سمعت مباشرة من علي سلامة ورأيته .. أول مرة أردت ان أبحث عن أي شيء لعلي سلامةعلى النت لم أجد شيئا عن الشاعر ووجدت معظم النتائج يتحدث عن: الحمد لله "على سلامة" الرئيس أو الأمير أو المواطنين والأغرب هو من حمد الله على النت "على سلامة" مطار جون كنيدي ... أي والله
أترككم مع هذا الغم النبيل....وقصيدة علي سلامة

مش أنا امبارح
رحت من بيتنا في السيدة
للشغل في حلون
في سبع دقايق
لا شوفت حد زعلان
ولا حد متضايق
والورد إنسان
والنخل متعايق
والناس جميلة مؤدبة
والجو رايق
والدنيا ماشية لوحدها
ولا حد سايق
ومش انا
امبارح برضه
رجعت من الشغل في حلوان
لبيتنا في السيدة
في خمس دقايق
لا حاسس بغربة
ولا شايف غريب
وقلبي ابيض حليب
عندليب
كروان فرحان
شايل ف قلبي وف جيوبي
الفرح أشكال وألوان
وزعت ع الشوارع
والبيوت والجيران
وطلعت البيت
ضربت الجرس
فتحت مراتي وبالأحضان
والعيال كمان فرحانين
ناجحين وجايبين
الدرجات النهائية
من غير دروس خصوصية
قمنا رقصنا وغنينا
واحتفلنا واتغدينا
فضلة خيرك
سمك واستاكوزا
وجمبري م الكبير
وحلينا ب مهلبية
وشربنا الشاي كمان
وفجأة
لقيتني بردان بردان
بصيت لقيت
الشباك مفتوح
ومفيش بطانية
ومراتي جنبي وزي ما هيه
لسة بتعاني من آلام المفاصل
وده اللي حاصل
والحمد لله
على كل شيء

10 تعليقات :

  • هههههههههههه
    مسخرة انا بجد كنت هاموت من الضحك لما سمعتها اول مرة بس كان لي نصيب اسمعها منه شخصيا هي ومين اللي حط النسر فوق العلم، شاعر اكثر من رائع ولكنه ضائع وسط هذا الزحام الفارغ لامثال اسلام خليل ومؤلف عبرور والصغير
    يلا يا استاذ احمد خليها علينا المرة دي

    كتب Blogger ام مليكة, في ٥:١٢ م  

  • احمد باشا، أنا بس حاسس إنك خلطت بين علي إسماعيل الملحن الكبير وبين علي سلامة الشاعر الوهمي اللي بحبه جداً،
    ثانياً القصيدة جميلة جداً، جداً، أنا بس في نقطة كان نفسي أعرفها هو مش علي سلامة الشاعر اللي كتب القصيدة دي هو نفسه علي سلامة الشاعر اللي كان غنى له وجيه عزيز؟
    أنا أتذكر أن له قصيدة بيتكلم فيها عن المراية.. وكانت جميلة جداً..

    سلام يا أبو الفداديق والعمامير والفراريح

    كتب Anonymous غير معرف, في ٥:٣٤ م  

  • wallahy ma 2asdy 7aga..bs heya elsora elli fo2 de eah mawkefha ya3ni?:D:Dmesh 3arfa leah fakrtni belsawr elli kan baykhtarha nasr lelmawdo3at...:D:DLOL ..m3lish asli mesh naymah kwyas w bahyas!

    كتب Anonymous غير معرف, في ١١:٥٩ م  

  • Yasmine tab3an :)

    كتب Anonymous غير معرف, في ١٢:٠١ ص  

  • علي \مش فاهم خلطت بينهم في ايه؟
    هو اللي بيغني له وجيه عزيز

    كتب Blogger فرصة سعيدة, في ١:٢٥ م  

  • يا ست ياسمين هانم -على رأي الحاج احمد زكي الله يرحمه في البيه البواب
    عاملة ايه
    انا فعلا الصور دي تقريبا كنت عايز أقول انها تحية للمعلم نصر
    على اي حال شفت الكابتن يحي معاكي في الفيس بوك
    ربنا يخليهولك
    الصورة دي على ترعة المنصورية صح ؟

    كتب Blogger فرصة سعيدة, في ١:٢٧ م  

  • ايوة فعلا اغنية وجيه عزيز هوا اللى مغنيها ، لأنه النهاردة جه فىا العاشرة مساءا و قالها

    القصيدة جميلة و انا قريتها فى جريدة الدستور المصرية


    انا بس هاطلب منكم طلب ، حد يعرف موقع الاقى فيه أشاعر على سلامة ؟
    ارجو الرد لمن يعرف

    كتب Anonymous غير معرف, في ٣:٣٨ ص  

  • قصيدة تحفة
    انا اول مرة اسمع عن الشاعر ده و اول مرة اقراله شعر بس جامد موووووت

    الراجل اللى فوقى علطول ده اللى بيسأل عن موقع عليه اشعاره ...متتعبناش معاك ماهو قالك فوق فى المقدمة لتاعت المدونة انه مفيش على النت على سلامة الشاعر فى على سلامة الريس على سلامة الفنانة على سلامة الامير ...بس كده

    شكرا يا احمد و لو لقيت تانى ابعت و خد فينا ثواب

    كتب Blogger عمر أفندى و أبووه, في ١:٥٣ م  

  • المجهول
    أضم صوتي لصوتك يا صديقي
    لو اي حد لقى له حاجة على النت يقول
    ابو عمر
    ماشي يا جميل اشوف كدة واقول لك

    كتب Blogger فرصة سعيدة, في ١٢:١٣ م  

  • السلام عليكم ,
    جميلة أوى القصيدة دى وكل قصايد على سلامة بصراحة من أجمل شعراء العامية
    ربنا يبارك فيك ,


    تحياتى

    عمار صبرى

    كتب Blogger مدونة حكومتى ملاك, في ٢:٥٩ ص  

إرسال تعليق

<< الرئيسية